Hollandsnieuwe label niet beschikbaar in nieuwe Vodafone winkelformule!

Hollandsnieuwe label niet beschikbaar in nieuwe Vodafone winkelformule!

Begin november kondigde Vodafone aan dat zij het winkelmerk “BelCompany” van de Nederlandse markt gaan halen. Naast de 140 bestaande Vodafone winkels zal een deel van de 88 BelCompany winkels wordt omgebouwd naar de Vodafone formule. Een ander deel van de BelCompany winkels zal in de komende vijf jaar de deuren definitief moeten sluiten. Op korte termijn zullen zelfs een tiental BelCompany winkels hun deuren gaan sluiten. Vandaag (11 november 2016) werd echter ook bekend dat de Vodafonewinkels geen abonnementen van Hollandsnieuwe zullen gaan aanbieden. Het gehele Hollandsnieuwe systeem zal niet meer worden geïntegreerd in de nieuwe Vodafone formule.

hollandsnieuwe-niet-meer-te-krijgen-bij-belcompany

Hollandsnieuwe

Hollandsnieuwe, een dochteronderneming van Vodafone, is een virtuele provider die zich hoofdzakelijk richt op de budgetmarkt. Om deze reden was het ook logisch dat Hollandsnieuwe abonnementen, naast de Vodafone abonnementen, centraal stonden in het assortiment van de BelCompany winkelformule. Het merk Hollandsnieuwe werd op 4 januari 2011 door Vodafone gelanceerd met het doel om een belangrijke speler te worden op de budgetmarkt. Vooral door de toenemende populariteit voor goedkopere sim-only abonnementen deed Vodafone besluiten een nieuw telecommerk te introduceren. Vooral door de populariteit van consumenten voor sim-only abonnementen is Hollandsnieuwe een toonaangevende speler geworden op de budgetmarkt en het sim-only segment.

Belcompany:

De BelCompany, in 1995 opgericht door de “Macintosh Retail Group” en “Pon Holdings, werd op 22 maart 2011 overgenomen door Vodafone Nederland BV. Op het moment van overname was de BelCompany met 176 winkels één van de grootste telecomretailers in Nederland. Door sterke concurrentie is de BelCompany organisatie de afgelopen 5 jaar in grootte gehalveerd. Een deel van de BelCompany winkels werd al omgebouwd naar de Vodafone formule. Volgens Vodafone blijkt dat de specifieke doelgroepen, waarop beide winkelketens zich richten, steeds meer naar elkaar groeien. Hierdoor is de aanwezigheid voor een tweede winkelmerk, naast de Vodafonewinkels, overbodig geworden. Het winkelmerk “Belcompany” zal voorlopig online blijven bestaan.

Hollandsnieuwe en de Vodafonewinkelformule:

Sinds 2011 maken de abonnementen van Hollandsnieuwe, naast de abonnementen van Vodafone, deel uit van het assortiment van de BelCompany. Door het aanbieden van deze twee telecom labels kon de Belcompany zich zowel op de reguliere markt (Zakelijk en particulier) en de budgetmarkt richten. De doelgroepen van de BelCompany winkelformule en de Vodafone winkelformule zijn echter, door de veranderende trends in de telecommarkt, dicht naar elkaar gegroeid. Een gegronde reden voor Vodafone om een deel van de BelCompany winkels te sluiten en een ander deel om te bouwen naar de Vodafone winkelformule. Echter door de nieuwe wetgeving, die medio 2017 geactiveerd wordt, mogen providers geen abonnementen inclusief toestel meer aanbieden. Vanaf dat moment zullen alle providers dus uitsluitend een assortiment sim-only abonnementen gaan aanbieden. In deze setting zullen de abonnementen van Vodafone sterk moeten concurreren met de abonnementen van Hollandsnieuwe. Deze “interne” concurrentie zullen mogelijk een negatieve invloed kunnen hebben op de netto winst van het Vodafone label. Door deze nieuwe marktsituatie ziet Vodafone dan ook geen mogelijkheden om het Hollandsnieuwe label een plaats te bieden in het assortiment van de Vodafone winkels. Hiermee kan ook de vraag worden gesteld of Hollandsnieuwe niet hetzelfde lot als het Sizz label zal ondergaan. Het Sizz label, dat door RTL en Vodafone in 2011 werd geïntroduceerd, werd in april 2014 van de Nederlandse markt gehaald. De Sizz abonnementen, die voornamelijk op vrouwelijke gebruikers was gericht, boden volgens RTL en Vodafone geen toegevoegde waarde meer. Vooralsnog zal Hollandsnieuwe online beschikbaar blijven.

Lost Password