De sterke logo’s van de telecomproviders

telecomaanbieder kpn

In de hedendaagse digitale economie is het voeren van een herkenbaar en duidelijk logo uitermate belangrijk geworden. Hierbij kunnen we een voorbeeld nemen aan de meeste telecomproviders waarvan het logo bij praktisch iedereen bekend is.

Waar vroeger de (potentiële) klanten alleen tijdens openingstijden in contact met jouw onderneming kwamen, kan men nu 7 dagen per week en 24 uur per dag jouw online webshop bezoeken.

Niet alleen bestaande en potentiële klanten moeten zich snel met jouw bedrijf kunnen identificeren, ook medewerkers, investeerders en andere zakelijke partners zullen positiever reageren als jouw bedrijf een herkenbare identiteit heeft. Eigenlijk dient elk bedrijf, dat zich op het internet presenteert, een goed en doordacht content management te hanteren.

Is het logo herkenbaar, vertegenwoordigd het logo jouw bedrijfsactiviteiten en is het logo flexibel genoeg voor de verschillende presentatiedoeleinden? Gelukkig zijn er verschillende gespecialiseerde bedrijven, zoalshet Rotterdamse online drukwerkbedrijf Drukzo.nl, die uitstekende mogelijkheden bieden om jouw digitale bedrijfsidentiteit op een juiste en doordringende manier te presenteren.

Bedrijfslogo

Er zijn verschillende logo’s die men gerust opmerkelijk en herkenbaar kan noemen. Zo zal iedereen het logo van de toonaangevende telecomproviders zoals KPN, T-Mobile en Vodafone direct herkennen. Ook de kleinere telecomproviders hebben veel aandacht besteedt aan hun ‘beeldmerk’ waardoor deze snel herkend kunnen worden.

Denk hierbij aan Simpel, Youfone, Hollands nieuwe en Simyo. Hoewel hun naamsbekendheid een stuk minder is dan die van de toonaangevende telecomproviders, herkend een groot deel van het Nederlandse publiek hun logo vrijwel direct.

Niet alleen telecomproviders maken gebruik van een herkenbaar beeldmerk, ook andere technologiebedrijven hechten veel belang aan een herkenbaar en vooral sterk logo. Volgens marketingspecialisten zijn de logo’s van bijvoorbeeld Apple, Facebook, Google, Intel, Microsoft en WhatsApp zeer onderscheidend in de markt. Een uitzondering hierop is Samsung die een naamlogo hanteert en daardoor een grote naamsbekendheid heeft.

Belang bedrijfslogo

Een bedrijfslogo speelt een centrale rol binnen bij alle vormen van communicatie. Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt een eenvoudige zaak, maar in de praktijk blijkt dit een stuk gecompliceerder te zijn.

Zo moet het een duidelijk en herkenbaar bedrijfslogo zijn dat aansluit op de activiteiten van jouw onderneming. Ook moet het bedrijfslogo een geloofwaardige uitstraling hebben en moet de lay-out en het kleurenpallet passen bij de onderneming.

Zo heeft de kleur groen een aanzienlijke meerwaarde als je bijvoorbeeld een groothandel hebt in planten en bloementerwijl blauw een meerwaarde vertegenwoordigd voor drinkwaterbedrijven. Omdat het logo voor verschillende uitingen gebruikt zal gaan worden, dient het flexibel en ‘tijdloos’ te zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de internetgigant Google, die zijn logo zowel voor commerciële als maatschappelijke doeleinde gebruikt.

Stappenplan bedrijfsidentiteit

Het ontwikkelen van een goede bedrijfsidentiteit is essentieel voor de toekomst van de onderneming. Als eerste dien je te bepalen wat de strategische uitgangspunten zijn voor de bedrijfsidentiteit. Wat is jouw ondernemersvisie, wat is de missie van jouw bedrijf, wat is de bedrijfsstrategie en welke producten ga je op de markt zetten?

Hierbij moet je ook bekend zijn met de belevingswereld van jouw doelgroep en de eigenschapen van het marktsegment waarin je actief bent.

Al deze facetten zullen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de levensvatbaarheid, herkenbaarheid en de waarde van jouw bedrijfsidentiteit.

Betrouwbare partners

Als je eenmaal de bedrijfsidentiteit hebt ontwikkeld, wordt het tijd dat het grote publiek kennis gaat maken met jouw onderneming en jouw producten. Natuurlijk heb je eerst het bedrijfslogo laten ontwerpen door een specialist, heb je de website laten ontwikkelen door een gerenommeerd marketingbureau en heb je al jouw drukwerk bij een specialist laten drukken.

Belangrijk is wel dat je eerst de recensies van deze bedrijven hebt geraadpleegd, voordat je jouw bedrijfsidentiteit aan hen uitbesteedt! De identiteit van jouw bedrijf vertegenwoordigd namelijk een aanzienlijke waarde die je alleen aan de beste marketingbureaus en grafische ontwikkelaars wil uitbesteden.

En als je dit goed doet, zal het ontwikkelen van een bedrijfsidentiteit en een goede marketingstrategie een stuk eenvoudiger worden!

Lost Password