Telecom providers vechten in groeiende alles-in-1 markt

Sinds de opkomst van het mobiele internet zijn alle telecomproviders hard op de schop gegaan en hebben ze hun businessmodel flink om moeten gooien. Waar vroeger enorm veel geld verdient werd aan de SMS en bel bundels die verkocht werden aan consumenten, werd deze hele markt enkele jaren geleden volledig ontwricht. De opkomst van het (snelle) mobiele internet ontwrichtte deze markt, deze ontwikkeling maakt het namelijk mogelijk voor chatdiensten als WhatsApp en Skype om technologie te ontwikkelen waarmee consumenten met mobiel internet onderling gratis kunnen chatten. In de beginfase waren veel consumenten nog wat huiverig tegenover deze veelbelovende en eigenlijk revolutionaire diensten. Zo was enkele jaren daarvoor namelijk Blackberry al enorm populair met de gratis chatdienst “ping” onder Blackberry toestellen onderling. Kort daarna was Blackberry dichtbij de ondergang van het bedrijf. Echter hebben WhatsApp en Skype het anders aangepakt en hebben zij de strijd gewonnen, maar wat doet dit nu met de telecom markt?

WhatsApp en Skype
Inmiddels heeft WhatsApp recent de 1 miljard gebruikers gepasseerd (wereldwijd) en is daarmee de grootste chatdienst via het mobiele internet die er tot nu toe bestaat. Op de tweede plaats staat Skype, echter blijft het aantal gebruikers vanaf mobiele devices hier nog achter. Kortom; het is duidelijk dat de telecomproviders deze strijd niet gewonnen hebben en hun verdienmodel middels SMS en bellen gekraakt is door de opkomst van het mobiele internet en de bedrijven die daar op in spelen. Tijd voor iets nieuws!

Verandering in de telecom markt
Alle telecomproviders hebben in dit verhaal van een bedreiging een kans gemaakt en hebben hun verdienmodel nu verplaatst naar het betalen voor mobiel internet. Echter is dat nu ook ‘normaal’ en bied vrijwel iedere provider dit aan. Daarnaast is het lastig om je te onderscheiden op het gebied van mobiel internet aangezien de snelheid op veel netwerken hetzelfde is. De enige optie is dus om te focussen op service of te concurreren op prijs, met name het concurreren op prijs doen veel telecomproviders! Zo verschuift de markt nu naar het afnemen van meerdere producten bij één provider. Zo kunnen providers meer verdienen op één consument, de consument kan profiteren van een bundelkorting en heeft slechts een contactpersoon; dit is het alles-in-1 pakket (internet, bellen en televisie). Echter gaan er nu geruchten dat de markt gaat verschuiven naar een alles in 1 pakket met 4 producten, daar moet het mobiele internet ook nog bij komen waardoor mensen nóg meer producten bij één provider af nemen en dus nog meer korting krijgen.

Lost Password